Autor: Cosmin Daniel BULEA
Publicat în: Caiete de drept penal nr. 1/2021
Revistă disponibilă aici
Rezumat: Prin prezenta lucrare ne propunem să realizăm o analiză critică asupra propunerii Comisiei Europene vizând adoptarea unui regulament privind instituirea unui instrument de cooperare judiciară în materie penală menit să permită obţinerea de probe electronice direct de la prestatorii de servicii de comunicaţii electronice care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul Uniunii, chiar şi în condiţiile în aceştia nu au un sediu propriu-zis în vreunul dintre statele membre. Mai concret, regulamentul doreşte să instituie posibilitatea unui organ judiciar dintr-un stat membru de a obţine datele stocate de către un prestator de servicii de comunicaţii electronice (de exemplu, servicii de telefonie prin internet, servicii de mesagerie instantanee şi de e-mail, reţele sociale etc.) fără a fi necesară intervenţia autorităţilor statului membru pe teritoriul căruia, prin ipoteză, respectivul prestator îşi desfăşoară activitatea. Punctul de plecare l-a constituit declaraţia comună a miniştrilor justiţiei şi afacerilor interne şi a
reprezentanţilor instituţiilor Uniunii Europene cu privire la atentatele teroriste din 22 martie 2016 de la Bruxelles, ocazie cu care s-a observat eficienţa scăzută a instrumentelor de cooperare judiciară existente în ceea ce priveşte obţinerea probelor electronice. Deşi scopul acestui instrument este acela de a obţine date despre diferite activităţi infracţionale într-un timp record, care să permită intervenţia rapidă a autorităţilor judiciare solicitante, mecanismul gândit sub egida Comisiei Europene nu doar că este unul cu totul atipic raportat la formele de cooperare judiciare în materie penală existente la acest moment, dar ridică şi probleme serioase din perspectiva drepturilor fundamentale ale omului. Prin urmare, prezenta lucrare va cuprinde două părţi: pe de-o parte, vom analiza pilonii pe care se fundamentează sistemul actual de cooperare judiciară europeană în materie penală şi relaţia acestui sistem cu sfera protecţiei drepturilor omului, iar, de pe altă parte, vom trece în revistă, dintr-o perspectivă critică, prevederile
propunerii de regulament formulate de Comisia Europeană.
Cuvinte cheie: trafic de droguri, deţinere de droguri pentru propriul consum, dreptul la viaţă privată,
principiul minimei intervenţii a dreptului penal, Directiva Uniunii Europene nr. 2017/2103, dreptul la ocrotirea
sănătăţii, previzibilitate, petiţie, Avocatul Poporului.
Titlul lucrării în limba engleză: Judicial cooperation in criminal matters and respect for human rights. Current problems. Electronic evidence
Abstract: Through this paper we intend to make a critical analysis of the European Commission’s proposal to adopt a regulation on the establishment of an instrument of judicial cooperation in criminal matters aimed at obtaining electronic evidence directly from providers of electronic communications services operating in the territory of the Union, even in the conditions in which they do not have a proper seat in any of the Member States. More specifically, the regulation seeks to establish the possibility for a judicial body in a Member State to obtain data stored by an electronic communications service provider (e.g. internet services, telephony services, instant messaging and e-mail services, networks, etc.) without the need for the intervention of the authorities of the Member State in whose territory the provider is supposed to operate. The starting point was the joint statement of the Ministers of Justice and Home Affairs and the representatives of the European Union institutions on the terrorist attacks of 22 March 2016 in Brussels, which noted the low effectiveness of existing judicial cooperation instruments in obtaining electronic evidence. Although the purpose of this tool is to obtain data on various criminal activities in record time, allowing the rapid intervention of requesting judicial authorities, the mechanism designed under the auspices of the European Commission is not only atypical in relation to the forms of judicial cooperation in criminal matters existing at the moment, but also raises serious issues from the perspective of fundamental human rights. Therefore, this paper will be comprised of two parts: on the one hand, we will analyse the pillars on which the current system of European judicial cooperation in criminal matters is based and the relationship of this system with the sphere of human rights protection, and on the other hand, we will review, from a critical perspective, the provisions of the proposed regulation formulated by the European Commission.
Keywords: fundamental rights; judicial cooperation in criminal matters; mutual recognition; electronic evidence; protection of personal data information.